Europska komisija podnijela je paket Fit-for-55, niz zakonodavnih prijedloga za postizanje povećanog klimatskog cilja EU-a od 55% smanjenja emisija do 2030. godine. Paket uključuje viši cilj za obnovljive izvore energije i nova pravila koja podržavaju širenje obnovljivih izvora. Dalje jača sustav trgovanja emisijama kako bi pokrenuo elektrifikaciju cijelog energetskog sustava.
Prošle je godine EU povećala svoj cilj smanjenja emisija stakleničkih plinova za 2030. s 40% na 55%. Danas je Europska komisija podnijela zakonodavne promjene kako bi EU mogla postići taj novi cilj. Takozvani paket “Fit-for-55” sadrži promjene u preko 10 zakona, uključujući Direktivu o obnovljivoj energiji, Direktivu o porezu na energiju, Direktivu o infrastrukturi za alternativna goriva i EU sustav trgovanja emisijama.
Prijedlog Komisije podiže cilj EU-a za obnovljivu energiju sa 32% na 40% do 2030. To znači da će EU trebati 451 GW snage vjetra do 2030., u odnosu na 180 GW danas. To znači da će EU trebati instalirati 30 GW novih vjetroelektrana svake godine do 2030. godine – veliko ubrzanje širenja energije vjetra. Kako trenutno stoji, očekujemo da ćemo graditi samo 15 GW godišnje tijekom 2021 – 25.
“Paket Fit-for-55 šalje jasnu poruku potrošačima i investitorima. EU želi veliko širenje obnovljivih izvora do 2030. godine, s gotovo dvostruko više novog vjetra nego što ga trenutno gradimo. EU želi ubrzati elektrifikaciju onih sektora koji su se do sada oslanjali na fosilna goriva. Ovo je dobro za klimu. I dobro za ekonomiju. Paket Fit-for-55 znači velika nova ulaganja. To je paket za radna mjesta i rast ”, kaže izvršni direktor WindEurope-a – Giles Dickson.
Revizija EU direktive o obnovljivoj energiji presudno poboljšava pravni okvir za korporativne ugovore o kupnji električne energije (PPA). Države članice trebale bi izdati Jamstva podrijetla (GO) za svu obnovljivu električnu energiju, bez obzira je li proizvođač dobio potporu na vladinim aukcijama. To će poboljšati sljedivost obnovljive električne energije. Da bi se dodatno potaknula elektrifikacija, paket uključuje indikativne godišnje ciljeve za obnovljive izvore energije za industriju; udio obnovljivih izvora u industriji trebao bi se povećavati za 1,1% godišnje.
„Paket će pokrenuti dodatnu potražnju industrije i ostalih velikih potrošača energije koji žele izravno dovoditi obnovljive izvore. Energetski intenzivna poduzeća kucaju na naša vrata želeći da im pomognemo u dekarbonizaciji. A ovo će se samo povećavati ”, kaže Dickson.
Nova Direktiva o obnovljivoj energiji također će pomoći razvoju offshore vjetroelektrana, uključujući hibridne vjetroelektrane u moru koje imaju više mrežnih veza. Prijedlog će zahtijevati od zemalja EU-a da zajednički planiraju izgradnju priobalnog vjetra u svakom morskom bazenu.
Nova Direktiva o porezu na energiju postavlja nova pravila za oporezivanje električne energije i energenata koji se koriste u prometu i grijanju. Uklanja subvencije za fosilna goriva i sadrži korisne odredbe za smanjenje rizika dvostrukog oporezivanja za skladištenje električne energije. Direktiva također predlaže da nacionalni porezni sustavi trebaju rangirati goriva prema njihovom energetskom sadržaju i ekološkim učincima, tako da se najviše oporezuju goriva koja najviše zagađuju. Nova Direktiva o porezu na energiju trebat će jednoglasnu potporu nacionalnih vlada.
Paket Fit-for-55 prilagođava EU sustav trgovanja emisijama (ETS) novoj klimatskoj ambiciji daljnjim smanjenjem broja zamjenjivih dozvola. Proširuje opseg ETS-a uvođenjem sektora brodarstva i uspostavljanjem zasebnog ETS-a za emisije iz sektora zgrada i cestovnog prometa. To će povećati cijenu emisije ugljika i dodatno potaknuti ulaganja u elektrifikaciju temeljenu na obnovljivim izvorima energije. Novi socijalni fond usmjerit će 25% prihoda od novog ETS-a na cestama, prijevozu i zgradama na one građane koji su nesrazmjerno pogođeni.
“Tranzicija elektroenergetskog sektora u punom je zamahu. Sada moramo dekarbonizirati ostatak energetskog sustava. Revizija EU ETS-a dat će nove cjenovne signale za potporu ulaganjima u elektrifikaciju grijanja i transporta. A novi će socijalni fond osigurati da je ovo pravedna i sveobuhvatna tranzicija ”, kaže Giles Dickson.
Kako bi se stvorili jednaki uvjeti za domaće i uvozne proizvode i smanjio rizik da tvrtke prebace svoju proizvodnju u zemlje s nižim standardima CO2, istjecanje ugljika, paket Fit-for-55 uključuje novi mehanizam za prilagodbu granice ugljika. To će staviti cijenu ugljika na uvoz čelika, cementa, aluminija, gnojiva i energije. Vjetroelektrana će to pomno pratiti kako bi izbjegla potkopavanje svojih globalnih lanaca opskrbe neophodnim materijalima i komponentama.
Paket Fit-for-55 dodatno pojačava ulogu elektrifikacije u prometu. Uključuje strože standarde emisija CO2, zabranu prodaje dizelskih i benzinskih automobila do 2035. godine i novi cilj za stanice za punjenje uz autoceste; jedan na svakih 60 km. Revidirana Direktiva o infrastrukturi za alternativna goriva uključuje ciljeve za infrastrukturu električnog punjenja lakih i teških vozila i ciljeve elektrifikacije za određene brodove. Paket također kaže da obnovljiva goriva nebiološkog podrijetla, poput obnovljivog vodika, moraju biti 2,6% ukupne potrošnje energije u prometu do 2030. godine.
Glavna prepreka brzom širenju energije vjetra u Europi ostaju složena pravila i postupci za dozvolu novih vjetroelektrana. WindEurope poziva Europsku komisiju da surađuje s državama članicama kako bi im pomogla pojednostaviti pravila i postupke za izdavanje dozvola.
Giles Dickson kaže: „Komisija želi da vjetar bude polovica električne energije u Europi do 2050. godine i želi više nego dvostruko veći kapacitet vjetra u 2030. godini, nego što ga imamo danas. To je savršeno izvedivo sa stajališta tehnologije i financija, ali potrebno je veliko poboljšanje u postupcima izdavanja dozvola za nove vjetroelektrane širom Europe. EU ovdje treba igrati ključnu ulogu u prepoznavanju i promicanju najbolje prakse. “
27 različitih država članica Europske unije i Europski parlament sada moraju pregovarati i usuglasiti se s različitim zakonodavnim prijedlozima koji čine paket „Prikladan za 55“.
Izvor//Piše: WindEurope//Iva S. Ilić