
E-jedrenjak vs Klara
Nositelj projekta je DIV grupa koja se već proslavila po izradi jedrenjaka. Nedavno su izradili jedrenjak dužine 165 m koji ima najviše razine sigurnosti na svijetu, a zatim 70 metarski jedrenjak, trojarbolna škuna „Klara“ koji je i model po kojem se izrađuje ovaj E-jedrenjak, koji će biti najveći jedrenjak na svijetu sa ovakvim hibridnim rješenjima iskorištenja energije vjetra i sunca, pravi „Zero Emission Sailing Ship“.
Osijek prirodno ima ogromni turistički potencijal rijeke Drave koji se proteže sve do Kopačkog Rita i ušća u rijeku Dunav, pa je bilo potrebno osmisliti oblik transportnog rješenja putnika koji bi uključivao zelene tehnologije. Priča počinje 2013. godine, kada profesor Željko Hederić, kao predstojnik Zavoda za elektrostrojarstvo ustrojava Laboratorij za električna vozila u prostorima BIOS-a, u sklopu vizije FERIT-a kao vodećeg tehničkog fakulteta regije, te se započinje otvarati smjer Automotiva.
Na razini smjerica EU, prof. Hederić okuplja grupu znanstvenika, te u suradnji sa partnerima iz Budimpešte, Maribora i Sofije izrađuje Studiju prometa grada Osijeka – Zelen i Održiv, u okviru koje je uz projekte Tramvaj bez žice, E-autobusa, Metro-a bio razvijan i projekt Riječnog tramvaja. Tako započinje suradnja oko potencijalnog iskorištenja hidrokinetičke energije tekuće rijeke za pretvorbu u električnu energiju, potrebnu za pogon plovila.
Ideja Jedrenjaka pripada DIV grupi, u okviru kojeg je DIV MES koji projektira i Brodosplit, koji izgrađuje brodove. Postojeći jedrenjak „Klara“ su htjeli osuvremeniti, pa su tako kontaktirali FERIT Osijek da im pomognu oko električnog pogona. Svijet se globalno okreće pomorskom transportu u smislu korištenja električnih pogona i automatizacije, te obnovljivih izvora energije, a DIV grupa to ima u sklopu vizije firme.
Jedrenjak ima osnovni pogon korištenjem energije vjetra, međutim za ugodu plovidbe potrebno je osigurati hrpu tehničkih uređaja; klimatizacija, grijalice, topla voda, kuhinja, koji nominalno trebaju električnu energiju. To je poseban problem kada Jedrenjak kao putnički brod pristane u luku. Glavni projektant DIV MES-a, Mislav Brlić, dipl. ing. brodogradnje je ideju Zavoda za elektrostrojarstvo FERIT-a, pretvorbe hidrokinetičke energije prezentirao gospodinu Debeljaku, predsjedniku Uprave DIV grupe, s čime se isti odmah složio, te je odlučeno da se FERIT tim postane dio tima koji radi na projektu E-jedrenjaka.
Energija vjetra gura jedrenjak i stvara relativnu brzinu broda u odnosu na more, a turbine u moru služe kao kočnice, kako bi to rekao znanstvenik Hederić slavonskim rječnikom; ‘oru more’, koje dio te energije vjetra pretvaraju u zakret turbine koja onda putem generatora pohranjuje električnu energiju u bateriju.
Tu električnu energiju onda koriste i svi ostali potrošači na brodu, a koristi se i za propulziju broda, prvenstveno u luci, ali i na otvorenom ako nema vjetra. Da bi se osiguralo što više energije iz obnovljivih izvora, na jedrenjaku se nalazi i fotonaponska elektrana te vjetroturbine za iskorištavanje energije vjetra kada je brod usidren.
Sam projekt traje 3,5 godine. Započeo je u veljači prošle godine, sada se dovršava period projektiranja, te se kreće sa fazom izrade broda. Očekuje se da će krajem iduće godine E-jedrenjak biti spreman za probnu plovidbu. Posljednji dio projekta je testiranje i eksperimentalno utvrđivanje odgovaraju li svi projektirani parametri mjerenjima, dobivanju uporabne dozvole i jasno, potenciraju hrpe inovacija koje će kroz ovaj projekt izaći.

Glavna uloga DIV MES je projektiranje u skladu sa znanstvenim prijedlozima, te se kreće sa fazom izrade broda za što je zadužen DIV Brodosplit. Znanstveni partneri na projektu su FERIT Osijek za električni pogon i automatizaciju broda, dok će znanstvenici sa FESB Split doprinijeti oko inovacije jedara, vjetroturbine kao i oko akumulacije toplinske energije.
Transformacija brodograđevne industrije u smjeru zeleno i održivo, odnosno efikasno i u trendu, je nešto što će uz brodogradnju koja je do sada bila teret, kao motor pogurati cijeli niz industrijskih grana i omogućiti preobrazbu industrijske Hrvatske.
„Za FERIT je ovo novina, po prvi puta na jednom projektu zapošljavamo čak pet novih ljudi, inženjera na period od 3,5 godine. Dapače, na cijelom projektu sudjeluje 15 znanstvenika i suradnika koji zajedno sa ovih pet novozaposlenih čine nezanemarivu znanstvenu skupinu koja pokriva područja: električnih pogona, energetike, strojarstva, komunikacija te informatike, te čak robotike i teorijske fizike.“ – rekao je prof. Hederić
I nastavio: „Ukupno cijeli projekt ima preko 150 aktivnih osoba. FERIT tim ima potpunu podršku uprave FERIT-a kao i rektorata Sveučilišta koji je prepoznao značaj ovakve koncentracije znanstvenog djelovanja u smislu poticajne atmosfere da se u ovom kraju RH pokrene industrijalizacija. Mi imamo mnogo mladih inženjera, neki su prošli svijet i vratili se da nam pomognu, a svi zajedno imamo vrlo dobru suradnju. Svakodnevno se razmjenjuju podaci, dogovaramo zadatke.“
„Svi su nasmijani i atmosfera je odlična. Koordinacija na nivou projekta je fascinantna i to je doprinos DIV grupe koja je unijela među nas trendove dinamike rada svjetske industrije koji mi sada pokušavamo onda transferirati prema studentima. I moram priznati da imamo lijep odziv.“ – zaključio je predstojnik Zavoda za elektrostrojarstvo FERIT-a Osijek, prof. Željko Hederić
Izvor: FERIT Osijek, Zavod za elektrostrojarstvo