SLOBODA JE ODGOVORNOST

28. srpnja 2021.

SLOBODA JE ODGOVORNOST

Zagreb, HR 20 C

KOINCIDENTNA PODUDARANJA

Profesor Niall Ferguson, proslavljeni britanski povjesničar, a sada viši suradnik obitelji Milbank na Stanfordovoj instituciji Hoover, napisao je dugu i gustu knjigu. Ne osjeća se tako, dijelom i zato što su stranice biblijski tanke, a proza ​​je uglavnom u Fergusonovom privlačnom i mirnom stilu. U Doom: Politics of Catastrophe , Ferguson postavlja središnje pitanje nad kojim mi razumni ekolozi s vremena na vrijeme razmišljamo: ako se rekordni uragan pusti na neplodnom i nenaseljenom otoku – je li to još uvijek prirodna katastrofa?

Čak je i najizraženiji ekolog prisiljen odgovoriti “ne”. Možda, prođe kvalifikacija, sljedeća bi mogla pogoditi Južnu Floridu i tako biti pregled strašnih budućnosti koje dolaze. Usko rečeno, naš hipotetski uragan nije prirodna katastrofa, unatoč svojoj neviđenoj snazi. 

 Verzija iz stvarnog svijeta dogodila se prošle godine kada je Super ciklona Amphan sletjela u Bangladeš i sjeveroistočnu Indiju, o čemu sam pisao na HumanProgress.org . Amphan je bila najjača ciklona ikad zabilježena i najskuplja oluja koja je pogodila već prilično siromašnu regiju, boreći se nakon posljedica pandemije. Zašto onda niste čuli za to? Pa, jedan od razloga je taj što je ubio ne više od 128 ljudi; ne, klasa, to nije 128 000 , što bi prije samo nekoliko desetljeća bilo stravična, ali ne i nezamisliva brojka za ovu regiju bogatu monsunima. Umjesto toga, ovaj vrlo stvaran prirodni fenomen, potaknut ili ne antropogenim klimatskim promjenama, možda se i dalje može smatrati prirodnom katastrofom – ali ilustrira da su katastrofe ili „katastrofe“ u Fergusonovoj nomenklaturi kombinacija samog događaja i ljudske obrane koju smo može prikupiti. Ne možemo proučavati katastrofe osim “povijesti ekonomije, društva, kulture i politike”. 

To je točka u srži Dooma, točka u kojoj Ferguson udara kući na mnogo više područja od vremena opsjednutog pandemijom u koje je knjiga objavljena. A Covid-19 često se pojavljuje u knjizi, i to prečesto, iako autor priznaje da je prerano pisati povijest događaja koji nije gotov. Poglavlja i dijelovi koji se bave Covid-19 čine knjigu pomalo zastarjelom, jer su najbolje dostupni podaci, brojke i argumenti za zaključavanje ili podrijetlo virusa prošle jeseni – kad je knjiga napisana – oštro revidirani od zatim. Podaci o BDP-u izgledaju mnogo manje zastrašujući nego nekada; zaključavanje kao odgovor na politiku mnogo je manje hvaljeno i malo je dokaza koji su imali za njih, ali gotovo su izbrisani; hipoteza o curenju laboratorija, sada kada predsjednik Trump više nije predsjednik, je iz lude teorije zavjere prešao u glavnog kandidata. Govoreći o ograničenjima putovanja, Ferguson to samozadovoljno primjećuje

“U prvoj polovici 2020. godine većina je zemalja u potpunosti zatvorila svoje granice za strane putnike, a ostatak je to učinio djelomično. Nikad toliko vrata od stabilnih vrata nisu bila zatvorena nakon što su konji zaskočili. “

Knjiga je mješavina Fergusonovog tipičnog poimanja dugog luka povijesti i naglaska Nassima Taleba na asimetriji i ne-normalnoj raspodjeli – posuta ilustrativnim primjerima od antičke Grčke do crne smrti Danielu Defoeu i Richardu Feynmanu. Mnogo se tema koje je Taleb popularizirao u svojoj seriji Incerto pojavljuje, poput “crnih labudova”, raspodjele zakona o moći, protukrhkosti i nemogućnosti predviđanja vremena i veličine katastrofa iz prošlih događaja. 

Nepokolebljivi ekolog vjerojatno će naletjeti na brojne ubode koje Ferguson zauzima u njihovu vjeru, temu koja se u knjizi o katastrofama ne govori centralno, već samo povremeno na koju se aludira. O vrstama koje izumiru, Ferguson ističe da je “oko 99,9 posto svih vrsta koje su ikad nastanile Zemlju izumrlo.” Za vjernike koji su usmjereni na Gaia, ovo je hereza: “prirodna katastrofa je katastrofa u smislu ljudskih života izgubljenih samo u mjeri svog izravnog ili neizravnog utjecaja na ljudsko naselje.” Također ismijava pojmove ustaljene znanosti , kao što je među njima bilo dosta naopako pogrešnih stvari – eugenika i “rasna higijena”. Jedna je posebno štetna za gomilu koja misli da su klimatske promjene situacija na svim palubama: 

„Posljednjih godina možda smo dopustili da jedan rizik – naime klimatske promjene – odvrati našu pozornost od ostalih. U siječnju, čak i dok je globalna pandemija bila u tijeku – dok su letovi opterećeni zaraženim ljudima napuštali Wuhan prema odredištima diljem svijeta – rasprave na Svjetskom ekonomskom forumu bile su gotovo u potpunosti usmjerene na pitanja odgovornosti za okoliš, socijalne pravde i upravljanja (ESG), s naglaskom na E. “

Iako Ferguson prihvaća i priznaje klimatski rizik, zaključuje da “klimatske promjene ne mogu biti jedina prijetnja na koju se pripremamo.” Nekoliko stranica kasnije čak nagovještava da sljedeća katastrofa neće biti klimatske promjene jer smo već prekomjerno fokusirani na taj rizik: “katastrofu koju rijetko dobijemo očekujemo” – nimalo malim dijelom jer je nadgledamo i poduzimamo mjere opreza mjere usmjerene na njega. 

Nije sve super. Poglavlje 4 je umno umnožavajuće dosadno, započinjući dugačkim sažetkom njegove knjige iz 2018. godine The Square and Tower(sažetak sažetka mrežne znanosti primijenjene na povijest), nakon čega slijedi prepričavanje kako se virusi i bakterije šire, a sve isporučeno u tonu udžbenika biologije. Nestao je uzbudljivi povjesničar kojeg smo upoznali i kojem se divimo u posljednja tri desetljeća, zamijenjen pisanim ekvivalentom sijedog monotonog predavača. 

Poglavlje 6, “Psihologija političke nesposobnosti”, nije puno bolje, jer sadrži ono što se čini sve, ali navodno o tome kako birokrati ponekad imaju veći utjecaj na vođe nego što mislimo. Obećavajuće je da vidimo kako je teorija Velikog čovjeka razotkrivena, a Ferguson pokazuje kako se nesposobnost može pokazati na vrhu, srednjim redovima ili njihova kombinacija u stvaranju katastrofe. A onda se okrećemo demokracijama i ratu, i demokracijama i gladi. Ako je demokratska odgovornost, prema ekonomistu Amartyi Sen , toliko dobra u izbjegavanju gladi, a prirodne katastrofe se ne razlikuju od katastrofa izazvanih čovjekom, Ferguson postavlja točno pitanje: 

„[I] f gladi mogu se uspješno izbjeći, ili barem ublažiti, kada su vlade odgovornije, zašto to isto ne vrijedi za zemljotrese, poplave, požare ili pandemije? Zašto bi glasači bili učinkoviti u držanju demokratskih vlada odgovornima za osiguravanje opskrbe pristupačnom hranom, ali ne i za održavanje opskrbe zrakom ili vodom bez smrtonosnih virusa […] [Zašto] demokratske vlade izbjegavaju jednu vrstu katastrofe – glad – uspješno od ostalih? “

Nikad ne uspijeva odgovoriti na to intrigantno pitanje, već se odlučio za ronjenje britanskih vojnih priprema, Churchilla i Prvog svjetskog rata, i odvraćajući pažnju usponom i padom Rima, Napoleona i Ming Kine. Čak bi se i natprosječni čitatelj kojeg zanimaju Fergusonove teme opravdao što se pita o čemu se ovdje radi u svijetu. Barem je naslov poglavlja bio dobar. 

“Lekcija povijesti”, gorljivo tvrdi Ferguson, “jest da se biološke i političke zaraze često podudaraju.” Pandemiju 2020. pratile su političke galame diljem Amerike – neredi, prosvjedi, zaraženi izbori i oluja na Kapitol u siječnju 2021. Kako se pripremamo i što radimo sa svjetovnim događajima koji su pred nama, čak i katastrofe koje proizlaze iz patogena ili je loša žetva napravljena čovjekom, poruka je u kojoj Fergusonova knjiga fidgitiva usko uspijeva.  

Izvor: Američki institut za ekonomska istraživanja

Prijašnja objava

SVIJEST POTJEČE NA KVANTNOJ RAZINI

Slijedeća objava

TAJNA NEVIDLJIVOSTI

Možda će Vas interesirati i ovo:

BRIGA O MENTALNOM ZDRAVLJU NA RADNOM MJESTU

Povodom Nacionalnog dana zaštite na radu i Svjetskoga dana zaštite zdravlja i sigurnosti na radu koji se obilježavaju 28. travnja, Savez samostalnih sindikata Hrvatske (SSSH) održao je online konferenciju pod nazivom „Mentalno zdravlje na radnom […]

OVLASTI GRADONAČELNIKA I NAČELNIKA

Piše: Iva Slavica lić Ustrojstvo i djelokrug predstavničkih i izvršnih tijela općina, gradova i županija, kao jedinica lokalne, odnosno područne samouprave uređuje se Zakonom o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi ZOLP(R)S. Jedinice lokalne samouprave imaju ograničen opseg teritorija […]