Svaki ljudski život izgubljen na cesti neuspjeh je cijelog sustava kontrole sigurnosti u prometu. Čini se kako je priča poznata; duge rute vožene bez adekvatnog dnevnog odmora ugrožavaju sve sudionike u prometu. Voziti na dugim rutama i po gotovo neizvedivom planu brzine putovanja dovodi do toga da se autobusi, ali i kamioni pretvaraju u goleme prijetnje sigurnosti na cestama. Prema europskim i hrvatskim propisima, stvar je jasna – dnevni odmor zahtijeva da se negdje prenoći na svim dužim putovanjima. To povećava cijenu aranžmana prijevoza, ali alternativa su potencijalne ovakve i slične tragedije na cestama. Zbog njih postoje standardi i sustavi kontrole sigurnosti na cestama koji moraju osigurati da je vozač iskusan i odmoran, a autobus tehnički ispravan.
Iz istog razloga postoje strogi standardi kontrole u drugim oblastima prometa. No na cestama ima najviše pritiska zbog kojih se robe, ali i ljudi prevoze na svakakve načine i s vozačima u neadekvatnim i opasnim uvjetima rada. Iako postoje propisi koji određuju nužne standarde, nije rijetko da naručitelj pred njima često zatvara oči pod imperativom profita i troškova. Nije važno tko vozi i kako, važno je da je jeftinije. Sve dok se ne dogode ovakve nesreće. Onda je prekrasno. No, nije prekrasno da se spriječi sljedeća ovakva ili slična tragedija.
Uvjeti rada i standardi poslovanja u prometu putnika, ali i roba moraju biti visoki i moraju se poštovati. Proboj sigurnosti nije opcija poslovanja i rada. Nelojalnu konkurenciju takve vrste treba maknuti iz prometa, a ne ju uzimati kao kriterij natjecanja. Kontrola na granicama i cestama za inozemne operatere mora biti jasna i efikasna. Kao sindikat se zalažemo da domaće prijevozničke tvrtke ne mogu poslovati ako ne poštuju radna prava vozača koja imaju za cilj omogućiti da su za volanom odmorni, iskusni i primjereno plaćeni vozači. S poslodavcima smo utvrdili i standard plaćanja po kilometru vožnje koje je resorno ministarstvo prihvatilo.
Na taj način zagovaramo da se unaprijede standardi prijevozničkih poduzeća, ali i rada vozača – kako kroz plaću, tako i kroz uređeno radno vrijeme. Uključivo i pravo na plaćene odmore. Kroz kolektivne ugovore želimo kontrolirati takve preduvjete sigurne vožnje. Zato želimo da tijela državne uprave i samouprave ne angažiraju niti jednu tvrtku koja nema takve instrumente osiguranja, te da rade s poduzećima koja ulažu u sigurnost, dobrobit i standarde kako svojih vozača tako i putnika. Sigurnost mora biti prioritet!
Izvor: Savez samostalnih sindikata Hrvatske//Sindikat prometa i veza Hrvatske